رفتن به بالا
  • تعداد اخبار امروز : 0 خبر
  • یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱
  • الأحد ۷ رجب ۱۴۴۴
  • 2023 Sunday 29 January

صریر: مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش کشور جمهوری آذربایجان در ترویج و هدایت گروه و فرقه موسوم به “مسیحیت تبشیری” در آذربایجان شرقی نیز گفت: در ماجرای اغتشاشات اخیر کشور، ما شاهد هدایت و تلاش های دخالت گونه و موذیانه جهموری آذربایجان در ورود برخی افراد مرتبط با مسیحیت تبشیری بودیم.

حجت الاسلام سید محمود حسینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان با اعلام این مطلب افزود: آذربایجان شرقی، یکی از استان های خاص کشور در بحث فعالیت فرقه های مختلف عرفانی، اعتقادی و انحرافی به شمار می رود و فرقه های مختلفی در سطح استان فعالیت می کنند.

وی افزود: فرقه هایی همچون بهائیت، عرفان حلقه، مسیحیت تبشیری و برخی فرق دیگر در این استان، در سطوحی مختلف فعال هستند که در تقسیم بندی کشور، آذربایجان شرقی در بحث فعالیت فرقه “بهائیت” پنجمین و در موضوع فعالیت فرقه های مرتبط با “عرفان حلقه”، دومین استان کشور به شمار می رود و همین امر ضرورت ورود و کنترل فعالیت های این گروه ها و فرقه ها را دوچندان کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به نقش کشور جمهوری آذربایجان در ترویج و هدایت گروه و فرقه موسوم به “مسیحیت تبشیری” در آذربایجان شرقی نیز گفت: در ماجرای اغتشاشات اخیر کشور، ما شاهد هدایت و تلاش های دخالت گونه و موذیانه جهموری آذربایجان در ورود برخی افراد مرتبط با مسیحیت تبشیری بودیم که این فعالیت ها با رصد و ورود مستقیم نهادهای امنیتی و اقدامات تبیینی و ترویجی گروه های کارشناسی تبلیغات اسلامی در حال کنترل و نظارت موثر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت برخی فرقه های عرفانی و فرق ضاله در سطح استان خاطرنشان کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی استان برای مدیریت و هدایت صحیح این قبیل فرقه ها و ارشاد و توجیه راهبران و سرشبکه های آنان در برخی شهرستان ها و روستاهای استان، با روش های اقناعی، تبیینی و ارشادی، به دنبال هدایت و بازگرداندن پیروان این فرق است و در این راه، با همکاری نهادهای امنیتی، موفقیت های قابل توجهی نیز به دست آورده و بخشی از این افراد نیز از مسیر انحرافی بازگشته اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همچنین از رواج زیرپوستی برخی دیگر از فرقه ها و عرفان های جدید نظیر عرفان دانشگاهی، ازدواج معرفتی و فرق دیگر در استان خبر داد و گفت: این عرفان های نوظهور نیز در چارچوب های تبیینی و ارشادی تحت کنترل و رصد هستند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد یک ساله این اداره کل اظهار کرد: این اداره کل شاید بیشترین فعالیت مذهبی و فرهنگی را نسبت به دیگر مجموعه‌ها و نهادها دارد و فعالیت این اداره تنها در مسائل فرهنگی و مذهبی خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: عمده ترین اقدامات این مجموعه در بخش‌های فرهنگی و قرآنی بوده و در همین زمینه شبکه امامت با عنوان بنیاد هدایت تشکیل گرفته است، هدف از تشکیل این شبکه هم این است که روحانیون در برخی روستاها و محلات سطح شهرها مستقر شده و برخی فعالیت‌های تبلیغی انجام دهند و مسائل و مشکلات محلات بررسی و برطرف کنند.

وی افزود: روحانیون سراسر استان تحت این عنوان در روستاها به عنوان امام روستا و یا در شهرها به عنوان امام محلات مستقر هستند که در مساجد محوری به انجام فعالیت‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی می‌پردازند. یکی از راهبردهای شهید سلیمانی در رابطه با حوزه تبلیغات دینی همین امام محلات بود و ایشان اعتقاد داشتند که روحانی مسجد باید در مسائل و مشکلات مختلف محلی ورود کند و صرفا نباید پیشنماز باشد.

حسینی از فعالیت ۱۷ پایگاه اجتماعی در محلات حاشیه ای و سکونتگاه.های غیررسمی تبریز خبر داد و افزود: در این پایگاه‌ها با حضور روحانیون نسبت به حل مشکلات این مناطق اقدام می شود و علاوه بر ۱۷ پایگاه در تبریز، برخی نیز در شهرستان‌ها فعال هستند که پیگیر افزایش آنها هستیم.

وی با اشاره به طرح امین بیان کرد: در تفاهم نامه با آموزش و پرورش بالغ بر ۸۰۰ نفر مُبلغ در قالب طرح امین وارد مدارس شده‌اند که در مباحث تربیتی و پرورشی با مادر مدارس همراهی دارند، در همین راستا دوره‌های آموزشی جهت توانمند سازی طلاب جهت ایجاد ارتباط موثر با نوجوانان و… برگزار شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ۲۰۰۰ روستا روحانی ثابت نداریم، در مناسبات مذهبی اعزام مبلغ به تمام روستا‌ها و شهرهای کوچک انجام می‌شود که دعوت از روحانیون غالبا مردمی است و ما فقط ساماندهی و اعزام آنها را مدیریت می‌کنیم. در ماه محرم ۵۰۰۰ اعزام در سطح استان انجام شد و بالغ بر ۶۰۰۰ معمم در سطح استان مشغول فعالیت دینی و تبلیغی هستند.

وی با بیان اینکه هر روستایی که ۲۰۰ خانوار دارد باید روحانی مستقر داشته باشد، تاکید کرد: در مجموع ۸۰ روحانی مستقر در روستا و ۴۲ نفر امام روستا و امام محلات داریم که در حدود ۸۹ درصد اعتبارات ما صرف این مسئله می‌شود. ضمن این که شش دبیرستان علوم و معارف اسلامی در استان داریم که در تلاش هستیم هم از نظر علمی و هم معنوی و دینی رشد اتفاق بیفتد.

حسینی در خصوص تشکل‌های دینی و هیئات مذهبی در سطح بیان کرد: در استان ۶۰۰۰ هیئت مذهبی و عزاداری ثبت شده است، که در این میان دو هزار و ۴۰۰ هیئت فعال در طول سال و دو هزار دسته صرفا شاه حسین گویان و دو هزار انجمن اسلامی در سراسر استان فعالیت دارند، این هیئات ظرفیت خوبی دارند و تلاش کرده‌ایم که در قدم نخست این هیئات سازماندهی شوند. اداره امور قرآنی با ۶۵۰ تشکل قرآنی در استان مشتمل بر ۸۴ موسسه قرآنی و ۵۷۰ خانه قرآن تحت اداره تبلیغات اسلامی در حال فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یلدا فرصتی برای با هم بودن

اسگندریان - تبریز - صریرنیوز: بشریت در طول تاریخ ، برای بقا به ارتباطات اجتماعی نیازمنداست وزیباترین لحظه ی زندگی هر آدمی با هم بودن وآرزوی هر خانواده ای دور هم بودن است چون زندگی با در کنار هم بودن هست که جریان دارد و این دورهمی هاست که به انسان امید زندگی میدهد و زیباترین لحظات در زندگی هر آدمی را به نمایش می گذارد ، کاش قدر این لحظات را بدانیم و از زندگی واز باهم بودن لذت ببریم،ما در عصر ارتباطات زندگی می کنیم هر چند انسان های نسل عصر ارتباطات در ظاهر پر ارتباط ودر جمع زندگی می کنند، اما در بطن امر هیچ ارتباط حقیقی بین آنان برقرار نشده وبایک دیوار شیشه ای به دور خوداحاطه شده و اسیر سلول انفرادی هستند که ناخواسته بنا شده است. ما در دورانِ بی‌سابقه‌ای از تنهایی زندگی می‌کنیم ، و " زندگی در عصر ما تمرین تنهایی شده"، همه تنهایند،.. تنهایی به عنوان یک درد اجتماعی در بین جوامع به یک اپیدمی تبدیل شده است مکانیسم روانشناختی آن به معنای هشدار دادن نسبت به انزوا و تحریک ما برای دنبال کردن پیوندهای اجتماعی است، ما جوهر انسانیت یعنی ارتباط و با هم بودن رادر این عصر از یادبرده‌ایم، بشر دیروز در روابط انسانی خویش هیچ گاه طعم تنهایی و فقدان محبت را نمی چشید، اماامروز بیش از تمام دوران ها، تنهایی در جمع را تجربه می کند وپیوندهای انسانی عمیقی که به زندگی معنا می‌داد، هر روز ضعیف‌تر از قبل می‌شوند. متاسفانه امروزه دغدغه‌ها و درگيري‌هاي مردم در جامعه افزايش پيدا کرده است به‌گونه‌اي که فرد ديگر حوصله يا زمان چنداني براي سپري‌کردن با اعضاي خانواده ندارد وباايجاد شکاف ميان‌نسلي عميق ميان والدين و فرزندان ، بسياري از جوانان حوصله وقت گذراندن با والدين و يا اقوام خود را ندارند. تغییر خانواده گسترده به هسته ای و کوچک شدن بُعد خانواده، به شکل اجتناب ناپذیری موجب کاهش دایره روابط اجتماعی انسان ها شده است ،بانبود سواد رسانه‌اي و همچنين عدم فرهنگ‌سازي‌هاي لازم شاهدکاهش دوام ارتباط میان اعضای خانواده وکاهش نقش خانواده در مقابل تاثيرپذيري بالا از شبکه‌هاي مجازي هستيم، چراکه به‌طور متوسط افراد در طول شبانه‌روز زمان زيادي از وقت خود را در شبکه‌هاي مجازي به‌سر مي‌برند که اين خود به‌يقين مي‌تواند پيامدهاي منفي بسياري را به‌دنبال داشته باشد، به‌گونه‌اي که درصدبالایی از انسان هادر کنار هم زندگي مي‌کنند اما کمتر همديگر را مي‌بينند، بيشتر توجه خود را به شبکه‌هاي اجتماعي، فضاي مجازي و تلفن همراه معطوف مي‌کنند. به گفته ماکس وبر ما جهان اطراف مان را می سازیم و به ناگاه این واقعیت عینی آنچنان برما تحمیل می شود که گویی قفس آهنینی است که ما خود را در آن گرفتار می بینیم، رشد تکنولوژی علیرغم مزایای فراوان مادی، در حوزه ارتباطات انسانی عقلانیتی صوری و خالی از محتوا را برایمان به ارمغان آورده است انسان‌ها خود را با وسائل ارتباطی سرگرم ساخته، از مسائل واقعی زندگی خانوادگی و اجتماعی‌شان غافل شده‌اند و بیشتر درون ...

آخرین خبرها